Μήνες στην ουρά για το χειρουργείο - Προβληματική η λίστα προτεραιότητας
- Γράφτηκε από τον/την NEWSROOM INSURANCE2DAY.gr

Την θλιβερή κατάσταση που επικρατεί στα νοσοκομεία της χώρας και την ταλαιπωρία που υφίστανται οι ασθενείς που πρέπει να υποβληθούν σε χειρουργικές επεμβάσεις περιμένοντας τη σειρά τους σε ένα θολό, όπως φαίνεται, σύστημα προτεραιότητας καταδεικνύει σε ρεπορτάζ της η εφημερίδα «Καθημερινή».
Όπως σημειώνει, από τον Μάρτιο του 2017, το υπουργείο Υγείας προωθεί ένα νέο σύστημα οργάνωσης των τακτικών χειρουργικών επεμβάσεων στα νοσοκομεία του ΕΣΥ, με την εφαρμογή της λίστας χειρουργείου για τα τακτικά περιστατικά και την ανάρτησή της στην ιστοσελίδα του κάθε νοσοκομείου για δημόσιο έλεγχο. Σύμφωνα με το υπουργείο, ο σκοπός είναι η προτεραιότητα για τα χειρουργεία να διαμορφώνεται αποκλειστικά και μόνο από την κατάσταση της υγείας του κάθε ασθενούς και όχι από τον τρόπο με τον οποίο προσέγγισε τον γιατρό του, εάν δηλαδή είναι γνωστός του ή εξετάσθηκε στο απογευματινό ιατρείο και όχι κατά την πρωινή τακτική λειτουργία του νοσοκομείου, ή ακόμα και εάν ενεργοποίησε «γρηγορόσημο».
Ωστόσο, σχεδόν ένα χρόνο μετά, η λίστα αυτή δεν φαίνεται να έχει επιτελέσει τον σκοπό της, όπως σχολιάζουν στην εφημερίδα γιατροί. Το πρόβλημα είναι ότι ενώ σύμφωνα με το νέο σύστημα, κάθε χειρουργός κατατάσσει την περίπτωση του κάθε ασθενούς σε μία εκ των πέντε κατηγοριών «προτεραιότητας» χειρουργικών επεμβάσεων με βάση τα συμπτώματα, την εξέλιξη της νόσου, τη δυσλειτουργία που αυτή προκαλεί και την εκτιμώμενη δυνατότητα αναμονής, κάθε νοσοκομείο, ακόμη και οι κλινικές του ίδιου νοσοκομείου, δεν το εφαρμόζουν με τον ίδιο τρόπο.
Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης, όπως υπογραμμίζεται στο ρεπορτάζ, είναι ενώ σε κάποιο νοσοκομείο μια εγχείρηση κήλης να χαρακτηρίζεται από τους γιατρούς μιας χειρουργικής κλινικής ως κατηγορίας “1” και να διενεργείται σε δύο εβδομάδες, από μία άλλη χειρουργική κλινική –ακόμα και του ίδιου νοσοκομείου– η ίδια επέμβαση να χαρακτηρίζεται ως κατηγορίας “5” και να περιμένει τέσσερις-πέντε-έξι μήνες.
Την ίδια ώρα, στην πρόσφατη αξιολόγηση των διοικητών διαπιστώθηκε από τις υπηρεσίες του υπουργείου ότι συχνά ο ασθενής δεν γνωρίζει πού πρέπει να απευθυνθεί για να λάβει την ημερομηνία διεξαγωγής της χειρουργικής επέμβασης, καθώς σε πολλά νοσοκομεία αναρτάται το πρόγραμμα χειρουργείων και όχι η λίστα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει σωστός έλεγχος της σειράς προτεραιότητας, ενώ υπάρχουν και αναφορές ότι η «κατηγοριοποίηση» των περιστατικών από τους χειρουργούς δεν είναι σωστή.
Απ’ την πλευρά του το υπουργείο Υγείας, προκειμένου να διορθώσει αυτή τη στρεβλή κατάσταση, έχει ζητήσει από τα νοσοκομεία στοιχεία για τις χειρουργικές επεμβάσεις για κάθε γιατρό ξεχωριστά. «Έχουμε στείλει ερωτηματολόγιο στα νοσοκομεία, όπου ζητάμε αναλυτικά στοιχεία ανά κλινική και ανά χειρουργό για τον αριθμό των επεμβάσεων που διενεργούνται και τον χρόνο αναμονής των ασθενών. Τα στοιχεία αυτά θα τα αναζητήσουμε τέλος Μαρτίου και από εκεί θα βγάλουμε συμπεράσματα σε ποιο βαθμό εφαρμόζεται η διαδικασία. Οπου δούμε προβλήματα, θα ζητήσουμε εξηγήσεις από τους διοικητές. Επιπλέον, ετοιμάζουμε μία ενιαία ηλεκτρονική πλατφόρμα για την καταχώριση των στοιχείων της λίστας (διάγνωση, κατηγοριοποίηση, ημερομηνία κλινικής εκτίμησης, προγραμματισμός κ.ά.) που θα εφαρμόζεται σε όλη τη χώρα και όλα τα νοσοκομεία. Ενδεχομένως και εντός του μήνα αυτή θα τεθεί σε εφαρμογή», δήλωσε στην Καθημερινή ο γεν. γραμματέας του υπουργείου Γιώργος Γιαννόπουλος.
Συνολικά το 2017 πραγματοποιήθηκαν στα δημόσια νοσοκομεία 501.155 χειρουργικές επεμβάσεις εκ των οποίων οι 381.096 ήταν προγραμματισμένες. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χρόνος αναμονής συνήθως δεν ξεπερνά τους τρεις μήνες, όμως σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υγείας σε περίπου 25 χειρουργικά τμήματα νοσοκομείων μπορεί να φτάσει ακόμα και τον ενάμιση χρόνο.
 
     
